Pedagogisk utviklingsarbeid i Hampehaugen Barnehage

I april 2018 startet vi et pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen med fokusområdet LEKENDE VOKSNE I UTETIDA. Her kan du lese om hvordan vi har jobbet med dette.

Det pedagogiske utviklingsarbeidet ble satt i gang i april 2018, forbindelse med at Silje tok Barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Agder. Utviklingsarbeid er en stor del av faget LSU - ledelse, samarbeid og utvikling - og ikke minst en stor del av barnehagehverdagen. 

Tema for utviklingsarbeidet er LEKENDE VOKSNE I UTETIDA, og er en fortsettelse på et arbeid vi startet høsten 2017. I kollegiet har vi kommet frem til ordet TRIVSEL som representerer verdiene våre trygghet, raushet, inkludering, vennskap, se meg, empati og lekende voksne.

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at "barnehagen er en lærende organisasjon der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstilinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller," (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.15). 

Her er noen kjennetegn og beskrivelser av hva en lærende barnehage er:
 
«En barnehage hvor personalet er åpne for å finne nye og bedre måter å gjøre jobben på» (Skogen m.fl, 2016, s.223).
 
«Et kjennetegn ved en lærende barnehage er at alle ansatte er engasjert i å skape og dele kunnskap om hvordan de best kan nå barnehagens/organisasjonens mål» (Skogen m.fl, 2016, s.10).
 
En lærende barnehage ønsker å følge med i tiden for å møte krav og utfordringer, og arbeide med å realisere barnehagens verdigrunnlag og Rammeplanens intensjoner - for barnas beste! Den tør å være åpen, ærlig, og stille spørsmål ved eksisterende praksis - men ikke minst tør å endre på den eksisterende praksisen. Den ønsker å lære mer og øke sin kompetanse og kunnskap, samt evaluerer og endrer ved behov. 
 
Et utviklingsarbeid kan beskrives slik: 
 
En av flere måter å videreutvikle kompetansen innad i barnehagen (Skogen m.fl, 2016, s.223). 

«Hvordan kompetanse, kunnskap og danningspotensialer videreutvikles hos barn og voksne. Voksnes læring og kunnskapsutvikling ses i lys av at kompetanseutviklingen skal komme barna i barnehagen til gode» (Skogen m.fl, 2016, s.225).
 
 
Hvordan gjør vi det i Hampehaugen?
 
Utviklingsarbeidet startet med en presentasjon for de ansatte med teori om hva et utviklingsarbeid og en lærende barnehage er, samt hvorfor vi skulle starte et slikt arbeid. De viktigste punktene her var:
 
- Å drive utviklingsarbeid er et krav for å følge med i tiden 
- Vi ser på egen praksis, løfter den frem, evaluerer, vurderer og dokumenterer den.
- Vi gjør det for at barna skal få et best mulig pedagogisk tilbud som sikrer deres allsidige utvikling. 
- Utviklingsarbeid er en måte å inkludere alle ansatte i et felleskap.
- Vi ønsker at alle skal føle et eierskap til det arbeidet vi gjør. 
 
 
- I uke 15 2018 ble alle avdelingene observert i utetida. Flere av de ansatte ble intervjuet, og alle ansatte svarte anonymt på en spørreundersøkelse om spørsmål relatert til voksenrollen i utetida i barnehagen. Flere barn har også sagt sin mening om voksenrollen i utetida; leker de voksne - hvorfor/hvorfor ikke? hva ønsker barna å leke med de voksne?
- I begynnelsen av uke 16 2018 samlet og oppsummerte vi data fra spørreundersøkelsen, intervjuer og observasjoner. Observasjonene ble presentert avdelingsvis tirsdag 17. april - vi reflekterte sammen over det som var blitt observert, og snakket om mulige tiltak og måter å gjøre ting på fremover.
- På personalmøte onsdag 18. april tok vi en samlet oppsummering og en sammenligning av observasjoner, spørreundersøkelser og intervjuer - hvor vi så jobbet videre med å finne mulige tiltak.
 
I årsplanen vår for perioden januar 2018 - juli 2019 står det at "vi skal jobbe mot å være tilstedeværende og engasjerte voksne som er aktivt med på barnas nivå og premisser," (s.7). 
 
Vi har jobbet spesielt med personlige mål fra begynnelsen av mai 2018 - alle ansatte har skrevet ned hvordan de ønsker å jobbe mot å bli en lekende voksen i utetida. Disse målene har vi skrevet ned på et stort ark og hengt opp, slik at vi stadig blir minnet på dem. På personalmøte 23. mai ble målene evaluert av den enkelte medarbeider, og man kunne da velge om man ønsket å beholde målet man allerede hadde satt seg frem til planleggingstur i slutten av juni, eller lage seg et nytt mål. 
- De fleste valgte å beholde sitt mål frem til ferien. 
 
Det er også laget en oversikt over forslag og ideer til hva man som voksen kan gjøre ute sammen med barna - dette er ment som en inspirasjon for å gi barna gode opplevelser med lekende voksne i utetida. Denne oversikten henger tilgjengelig, og kommer til å bli evaluert og eventuelt endret når vi går over i høst og vinter. 
 
På planleggingsdagen 25. juni hadde vi en evaluering av arbeidet så langt;
Hva har vært bra, hva kunne vært gjort annerledes osv. Vi jobber i grupper basert på stillinger og i tre grupper: assistenter, fagarbeidere og pedagoger. Gruppene presenterte sine tanker for de andre, og alt ble samlet inn for en gjennomgang. 
 
Gjennom barnehageåret 2018/2019 jobbet vi videre med det som allerede var bestemt. På hvert personalmøte hadde vi en liten bolk med lekende voksne, hvor vi evaluerte den foregående perioden og endret ved behov. På denne måten ble vi stadig bevisstgjort på det arbeidet vi var inne i, og kunne motivere hverandre til å gjøre en bedre jobb, men ikke minst også sette ord på det som var bra - for det var mye :) 
 
 
 
Utviklingsarbeidet ble avsluttet på planleggingsdagen 25. juni 2019.
Det vil si; tanken og håpet er at nå skal alt vi har jobbet med siden april 2018, være så godt innarbeidet blant personalet at det er blitt en del av vår daglige praksis. 
På planleggingsdagen ble lekende voksne i utetida oppsummert slik: 
 
 
Dette har vi gjort:

-       Gjennomgått teori om hva et utviklingsarbeid er.

-       Gjort observasjoner og blitt observert i utetida, i tillegg til at noen har latt seg intervjue.

-       Jobbet med utviklingsarbeidet over lengre tid (fra april 2018-juni 2019).

-       Løftet frem vår egen praksis, sett på den og endret den hvor vi mente det trengtes, altså evaluert og          endret. 

-       Hatt personlige mål som et individuelt tiltak i arbeidet – det har kommet mange positive                            tilbakemeldinger på å jobbe med mål på denne måten.

-       Jobbet avdelingsvis og sammen hele personalgruppa.

-       Jobbet sammen om å se forbedringspotensialer i arbeidet med å bli lekende voksne i utetida, og vi              har måtte tilpasse prosjektet til de ulike delene av året.

 

Utviklingsarbeidet har blant annet ført til:

-       Reviderte uteregler.

-       Tiltaket med rumpetasker (som en fra avdelingen har med seg ute, med plaster, mobil ++). 

-       Økt bevissthet rundt vår egen praksis.

 

Hva har vært ønsket, men ikke kommet i gang:

-       Ønsket om å ha noen med gul vest ute, som kan hjelpe barn med tøy, toalettbesøk osv. Dette har vi 

        ikke klart å finne en god løsning på, blant annet i forhold til pauseavvikling og antall voksne i utetida.

 

Dette tar vi med oss til barnehageåret 2019/2020:

-       Vi jobber videre med personlige mål, blant annet i utviklingssamtaler med nærmeste – og øverste              leder.

 
 
- Spør gjerne Silje dersom du lurer på noe om utviklingsarbeidet 
 
 
 
Kilder: 
Kunnskapsdepartementet. 2017. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. 
 
Skogen, E. (red) m.fl. 2016. Ledelse av en lærende barnehage. Fagbokforlaget 
 
Årsplan for Hampehaugen Barnehage januar 2018 - juli 2019