Barnehagens turmål

I løpet av året er vi mye på tur, og vi bytter på hvilke plasser vi går til. Rammeplanen sier blant annet at: "barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider," (2017, s.52). Rammeplanen sier også at "barnehagen skal bidra til at barna utforsker ulike landskap...blir kjent med ulike steder i nærmiljøet, og lærer seg å orientere seg og ferdes trygt," (2017, s. 56).

Her er en oversikt over de turplassene vi gjerne bruker i løpet av året. Alle beskrivelser er med utgangspunkt fra barnehagen.

Kanskje ønsker dere å ta en tur med barna deres til en, eller flere av plassene.

Bålplassen og Hampeknatten Hampehaugen har en kjempefin bålplass rett utenfor gjerdet mot Valtjønn. Det hender at vi tar lunsjen vår her dersom vi ønsker å spise ute. Bak barnehagen finner vi Hampeknatten, som er et flott naturområde rett utenfor døra vår.

Valtjønnstien – stien går fra bålplassen bak barnehagen og og ned langs Valtjønn, og ender opp ved Valstrand ungdomsskole. Dette er en flott tilrettelagt tursti, og selv om den ikke er så lang, er det masse gøy å finne på veien! Her finnes et mangfold av dyr, bær og planter. Denne blir mye brukt av de to minste avdelingene.

Øygardsbu – ligger bak barneskolen og har en stor gapahuk med bålplass. Ligger på et fint, og ganske åpent skogsområde med utsikt over Øygardstjønn. Her har Midt Agder Friluftsråd laget et flott taumiljø som barna liker å klatre i, men det er også små fjellknatter og trær på området som inviterer til masse god lek.

Akebakken – ligger på lina  ca. 150 meter fra skolen mot Tveide. Akebakken besøker vi ofte om vinteren, hvor vi tar med oss akebrett og setter utfor med skrekkblandet fryd fra både barn og voksne.

Fjellbu – på toppen av akebakken og litt opp til høyre finner vi Fjellbu. Dette er egentlig Natveitåsen Barnehage sin gapahuk, men vi låner den av og til hvis den er ledig. Her er området litt tettere med trær og busker, men også et lite klatreområde mellom noen trær, samt bålplass.

Dragefjell – for å komme til Dragefjell går man bort til akebakken på lina, og tar så til høyre og følger stien innover i skogen. Tar man ned bakken kommer man til Odden, hvor man har utsikt over hele Valtjønn og barnehagen. Man følger stien frem til det åpner seg opp, og går til man ser gapahuken på venstre side. Gapahuken ble pusset opp på dugnad av foreldre og ansatte i 2014, og her er det sitteplasser inne, samt ute rundt bålplassen. Rundt gapahuken er det gode muligheter for god barnelek.

Skaubu – ligger på lina mot Tveide, og har gapahuk med sitteplasser inni, men også en bålplass med benker rundt på utsiden. Rundt 100 meter etter akebakken tar man inn på stien som fører mot Dynamittbakken, og følger skogsveien rundt 150 meter innover. Da tar man til høyre inn på en sti og ser raskt gapahuken når man ”klatrer opp.”

Gapahuk på lina – dette er også Natveitåsen Barnehage sin gapahuk, som vi låner i en ledig stund. Denne ligger på lina mot Tveide, rett ovenfor gangstien opp til boligområdet i Natveitåsen. Her er det bålplass og slengtau med runse inne på området. Området rundt her kaller vi solplassen. Her er i senere tid hogd, og er nå åpent, lyst og fint.

Lekeplasser – av og til går vi også til forskjellige lekeplasser på tur med barna. Med mindre grupper kan det passe å gå til Ospekollen, som ligger på gangstien fra barnehagen mot sentrum. Lekeplassen i Natveitåsen kan man gå til med små og store grupper, og har mange lekeapparater, runser og benker. Når vi går hit går vi langs lina fra skolen og tar opp til venstre når vi kommer til boligområdet.

Tobias Jorde – området utenfor Coop Extra, hvor det finnes lekeapparater og benker, samt et stort åpent område. Her har vi hatt med barna på ski om vinteren, men her kan man leke året rundt.

Idrettsplassen – ligger i enden av Strøget, og her finnes lekeplass, fotballbaner og ballbinge.

Berse – friområde med tilhørende lekeplass, som ligger i utkanten av boligområdet Berse.

GOD TUR!